Ziko Dermo to jedyna sieć drogerii w Polsce, w której znakomicie wykwalifikowane dermokonsultantki doradzają Klientkom w doborze najlepszej dla nich pielęgnacji, diagnozują potrzeby skóry i pomagają dobrać odpowiednie dermokosmetyki. O codziennej pracy dermokonsultantki, najnowszych trendach w kosmetologii i o tym, jak przez ostatnie dziesięć lat zmieniła się świadomość oraz potrzeby kobiet rozmawiamy z Magdaleną Wieliczko i Moniką Garbień-Kędziorą – dermokonsultantkami, które z Ziko Dermo związane są od początku działalności firmy.
Na czym polega praca dermokonsultantki w drogeriach Ziko Dermo?
Magdalena Wieliczko, kosmetolog, dermokonsultantka Ziko Dermo, odpowiada za promocję, organizuje eventy dla Klientek: Mówiąc najogólniej, staramy się otoczyć nasze Klientki troskliwą i profesjonalną opieką już od momentu przekroczenia przez nie progu naszych drogerii. Zaczynamy od rozmowy, przeprowadzenia wywiadu na temat skóry, sposobu odżywiania i stylu życia. Pytamy o potrzeby i oczekiwania w stosunku do nas oraz kosmetyku, po który Klientka przyszła. Mamy też świetne warunki i sprzęt do obejrzenia stanu skóry lub włosów na miejscu, w salonie. Dzięki temu możemy zaproponować kosmetyki i rodzaj pielęgnacji, który najlepiej przysłuży się skórze danej kobiety. Jeszcze jedna ważna sprawa – jako Ziko Dermo wyznajemy filozofię pielęgnacji holistycznej, czyli całościowego podejścia do zdrowia i urody. Dlatego często nie tylko proponujemy konkretne produkty dermokosmetyczne czy suplementy diety, które także mamy w swojej ofercie, ale też rekomendujemy zmiany w stylu życia czy diecie. Zdarza się także, że sugerujemy przeprowadzenie określonych badań, bo podejrzewamy, że problem dermatologiczny może mieć głębsze podłoże medyczne.
Monika Garbień-Kędziora, pierwsza dermokonsultantka Ziko Dermo, związana z firmą od początku jej powstania: Warto dodać, że każda nasza dermokonsultantka ma fachową wiedzą na temat składu produktów oraz ich działania. Każda Klientka z kolei może otrzymać od nas próbki kosmetyków do przetestowania w domu.
Czy marka Ziko Dermo działa zgodnie z jakąś misją ukierunkowaną na potrzeby kobiet?
Magdalena Wieliczko: Zdecydowanie! Jak wspomniałam wcześniej, pracujemy zgodnie z filozofią holistyczną, zależy nam więc, by kobiety czuły się szczęśliwe, zadbane i zdrowe, bo wszystkie te elementy łączą się ze sobą oraz wzajemnie przenikają. Dlatego namawiamy Klientki, by nie zapominały o swoich potrzebach, znalazły czas na uważność w życiu i pielęgnacji. Zachęcamy je, by dbały o siebie, o swoje zdrowie, psychikę i ciało.
Z jakimi problemami najczęściej zgłaszają się do was kobiety? Jakie mają potrzeby i oczekiwania?
Monika Garbień-Kędziora: Klientki najczęściej potrzebują porady w kwestii doboru kosmetyku oraz odpowiedniej pielęgnacji. Nasze spotkania zazwyczaj zaczynają się od pytania: jaki krem będzie dla mnie odpowiedni? Żeby precyzyjnie i trafnie odpowiedzieć, musimy dowiedzieć się o kobiecie czegoś więcej. Czasem konsultacje przeradzają się w dłuższe rozmowy, nie tylko o kosmetykach, ale i zdrowiu, rodzinie, pracy, problemach. Staramy się być dla naszych Klientek partnerkami, dlatego obserwujemy uważnie ich potrzeby i oczekiwania. Jeśli chodzi o konkretne produkty, jakich u nas szukają, to często są to kosmetyki o działaniu przeciwstarzeniowym, najczęstsze problemy to natomiast różnego typu dermatozy i dolegliwości skórne, takie jak trądzik, atopia, egzema, przebarwienia czy alergie.
Magdalena Wieliczko: Z moich obserwacji wynika też, że tak naprawdę, ile jest kobiet, tyle potrzeb. Jedne panie marzą o pięknej, pozbawionej zmarszczek skórze pod oczami, inne z kolei zmęczone są tym, że wszystkie dotychczas stosowane kremy wywołują na ich twarzy podrażnienia, pieczenie czy swędzenie i szukają kosmetyku, który w końcu nie będzie sprawiał takich problemów. Wiele kobiet poszukuje także preparatów skutecznie poprawiających wygląd ciała. Częstym problemem, z którym przychodzą do nas kobiety w ostatnim czasie, jest pocovidowe wypadanie włosów. Na szczęście mamy w swojej ofercie suplementy diety, ampułki czy szampony, które potrafią zahamować ten proces.
Czego wśród produktów Ziko Dermo szukają młode kobiety, a czego te dojrzalsze?
Magdalena Wieliczko: Młode Klientki najczęściej zgłaszają się do nas po dobór odpowiednich produktów do cery z problemami trądzikowymi i z niedoskonałościami, ale także po kremy dobrze nawilżające, upiększające cerę, poprawiające jest stan i wygląd. Dużą część kupowanych przez nie kosmetyków stanowią dermokosmetyki do oczyszczania i demakijażu. Fajne jest to, że coraz młodsze kobiety szukają u nas ochrony przeciwsłonecznej. Rosnąca świadomość skutków nadmiernego opalania w każdym wieku to prawdziwe błogosławieństwo dla naszej skóry!
Monika Garbień-Kędziora: Dodam, że bardzo modne stały się ostatnio kosmetyki typu slow-age, czyli takie, które opóźniają starzenie się. Świadome kobiety wiedzą, że skóra zaczyna starzeć się już po 20 roku życia, więc kosmetyków takich poszukują już 30-letnie kobiety, a nawet młodsze.
Magdalena Wieliczko: Natomiast kobiety dojrzałe to Klientki, które przychodzą do nas często z dużym zasobem wiedzy o własnej skórze. Wiedzą, czego szukają, a co im nie służy, bo zdążyły przetestować wiele preparatów. Wspaniałe jest to, jak u wielu z nich wraz z wiekiem, ale i pod wpływem nowych trendów, zmieniło się podejście do starzenia się skóry. Nie oczekują od nas propozycji kremów-cud, które w miesiąc zlikwidują wszystkie zmarszczki. Szukają raczej marek luksusowych i kosmetyków o bogatym składzie, których działanie utrzymuje skórę w dobrej kondycji, a do tego jest po prostu przyjemne.
Czy są jeszcze jakieś charakterystyczne typy Klientek, które odwiedzają Drogerie Ziko Dermo?
Magdalena Wieliczko: Tak, na pewno są to młode mamy. Tym, czego szukają, są przede wszystkim – jak łatwo przewidzieć – dermokosmetyki do pielęgnacji niemowląt i dzieci – emolienty, produkty do mycia i pielęgnacji, kosmetyki przeciwsłoneczne. Oczekują skuteczności ich działania, ale przede wszystkim bezpieczeństwa. Zachęcamy je, by w całym pędzie wczesnego macierzyństwa nie zapominały także o sobie. Często wybierają więc produkty dwa lub trzy w jednym, osiągając kompromis między brakiem czasu a uważnością na własne potrzeby.
Monika Garbień-Kędziora: Coraz częściej odwiedzają nas także panowie! Praca w Ziko Dermo na przestrzeni tych dziesięciu lat pokazała, że podejście mężczyzn w kwestii wyboru kosmetyków oraz ich stosowania zmieniło się diametralnie. Panowie wiedzą, jak zadbać o swoją skórę, ale też nie boją się zadawać pytań. Dawniej poszukiwali kosmetyków trzy w jednym, natomiast teraz sprzedajemy bardzo dużo produktów do pełnej pielęgnacji – kosmetyki do oczyszczania, kremy nawilżające oraz anti-age czy kremy pod oczy. Wielu mężczyzn pyta również o produkty do włosów, chcąc zapobiegać ich wypadaniu.
Magdalena Wieliczko: Co ciekawe, kosmetyki, które finalnie wybierają panowie, wcale nie muszą mieć MEN w nazwie. Mężczyznom bardziej zależy na skuteczności pielęgnacji niż na tym, by była ona skierowana specjalnie do nich. Sporą grupę naszych Klientek stanowią także mamy przyprowadzające do nas córki po pierwszy krem lub szukające w dermokosmetykach wspomagania farmakologicznej walki z trądzikiem i innymi problemami młodej skóry. To wzruszające widzieć z jednej strony nieśmiałość i niepewność młodych dziewczyn w zupełnie nowym dla nich świecie pielęgnacji, z drugiej troskę i opiekuńczość mam. Odwiedzają nas też kobiety po zabiegach medycyny estetycznej, aby znaleźć produkty, dzięki którym ich skóra będzie mogła się zregenerować i być w odpowiedni sposób pielęgnowana.
Dlaczego dermokosmetyki są lepsze niż zwykłe kosmetyki?
Monika Garbień-Kędziora: Dermokosmetyki to produkty z pogranicza leku i kosmetyku. Powstają w ścisłej współpracy dermatologów i alergologów, ponieważ przeznaczone są do pielęgnacji skóry problemowej oraz zmienionej chorobowo. Pozbawione są substancji alergicznych, testowane dermatologicznie, okulistycznie i ginekologicznie. Zawierają substancje biologicznie aktywne, a ich działanie jest potwierdzone wieloma badaniami klinicznymi. Wszystkie dermokosmetyki muszą spełniać określone wymogi. Wykazują też działanie terapeutyczne i wyróżniają się bezpieczeństwem stosowania. Nie mają działania alergizującego.
Jakie najsilniejsze trendy panują obecnie w kosmetologii?
Monika Garbień-Kędziora: Kobiety poszukują kosmetyków ekologicznych i z wegańskim składem. Pojawił się trend na minimalistyczne opakowania, tworzone z surowców wtórnych, biodegradowalnych i niezaburzających naturalnych ekosystemów. Docenia się także rolę bakterii i ich wpływ na ochronę skóry. Bardziej dbamy o włosy – mają one swoje wymagania i potrzeby, a najlepsze efekty w ich pielęgnacji daje działanie wielopłaszczyznowe. Kolejnym ważnym trendem jest ochrona przed UV i zapobieganie fotostarzeniu się skóry, a także stosowanie filtrów przez cały rok. Dziesięć lat temu produkty z filtrem sprzedawały się tylko w okresie wakacyjnym i to te o niskim SPF. Również świadoma pielęgnacja jest czymś, na co zwraca się dziś uwagę – dobieramy kosmetyk indywidualnie do aktualnych potrzeb skóry. Bo w pielęgnacji liczy się nie jej wiek, a typ.
Magdalena Wieliczko: Ważnym trendem, bardzo bliskim Ziko Dermo zresztą, jest podejście holistyczne, bo zdrowa skóra jest efektem działania nie tylko z zewnątrz, ale też od wewnątrz. Znaczenie w tym przypadku ma także nasze zdrowie psychiczne. Drugim trendem, będącym w pewien sposób częścią tego pierwszego, jest łączenie kosmetologii z dermatologią. Świetny jest także kosmetyczny minimalizm – dziś Klientki szukają niewielu, za to sprawdzonych i prawdziwie skutecznych produktów. W kręgu zainteresowania znów pojawia się coraz częściej bariera lipidowa. To bardzo dobrze, bo zapewnienie jej naszej skórze to w pielęgnacji sprawa pierwszoplanowa.
Jakie składniki stosowane obecnie w dermokosmetykach są najskuteczniejsze?
Monika Garbień-Kędziora: Według mnie skuteczna pielęgnacja opiera się przede wszystkim na stosowaniu kwasu hialuronowego, który nawilża i nadaje skórze sprężystość oraz witaminy C neutralizującej wolne rodniki, rozświetlającej skórę, stymulującej produkcję kolagenu i świetnie radzącej sobie w walce z przebarwieniami. Do tego dodałabym niacynamid – bardzo popularny dziś składnik, który można polecić w zasadzie każdemu. Jest silnym antyoksydantem, spowalnia starzenie się skóry i również dobrze sprawdza się w walce z przebarwieniami. Kolejnymi cennymi komponentami są ceramidy, ponieważ odbudowują barierę lipidową skóry i ją regenerują. Retinoidy zaś są jednymi z najskuteczniejszych według mnie substancji przeciwstarzeniowych. Stymulują tworzenie elastyny i kolagenu, hamują enzymy, które niszczą włókna kolagenowe i sprawdzają się w terapii przeciwtrądzikowej oraz w kosmetykach przeciwzmarszczkowych. Nie sposób nie wspomnieć także o peptydach – naturalnie występujących w skórze białkach, które wpływają na syntezę kolagenu, przyspieszają gojenie i odpowiadają za procesy naprawcze.
Magdalena Wieliczko: Tutaj broni się klasyka. Tak jak mała czarna w szafie i czerwona szminka w kosmetyczce dają każdej z nas możliwość eleganckiego wyglądu, tak moim zdaniem składnikiem, który przysłuży się każdej skórze i zawsze daje efekt wow!, jest retinol – to prawdziwa kosmetyczna siła. Według mnie świetnie działają także kwasy.
Czy da się wymienić trzy podstawowe produkty, które każda kobieta powinna stosować?
Magdalena Wieliczko: Fajnym rozwiązaniem, które pojawiło się w ostatnim czasie, są dermokosmetyki typu trzy w jednym, będące jednocześnie mleczkiem do demakijażu, maską i kremem. Trzymając się trzech produktów, warto dobrać do tego tonik i krem pod oczy. To zestaw must have. Jeśli natomiast miałabym wymienić trzy osobne kosmetyki, to na pewno będzie to dobry produkt do oczyszczania twarzy i demakijażu, tonik oraz odpowiednio dopasowany krem.
Monika Garbień-Kędziora: Chciałabym jeszcze podkreślić znaczenie tonizacji. Wiele osób o niej zapomina, a tonik to niezwykle ważny element codziennej pielęgnacji, ponieważ przywraca skórze odpowiednie pH. Można go również stosować w ciągu dnia dla odświeżenia. W jego roli bardzo fajnie sprawdzą się modne ostatnio hydrolaty.
Jak zmieniały się potrzeby kobiet z biegiem czasu? O co pytały kiedyś, a o co teraz?
Monika Garbień-Kędziora: Przede wszystkim zmieniła się świadomość naszych Klientek w kwestii wyboru kosmetyku oraz odpowiedniej pielęgnacji. Dziś zdecydowanie stawiają na jakość wybieranego produktu. Poszukują kosmetyków z bardzo dobrym składem, bez konserwantów, a jeśli chodzi o substancje aktywne, to dla kobiet obecnie ważne jest, by miały one udowodnione działanie. Dawniej Klientki szukały kremów po prostu nawilżających lub przeciwstarzeniowych i nie zagłębiały się w ich skład. Produkt miał być korzystny ekonomicznie, czyli duży i w promocyjnej cenie. Dziś kobiety dopytują o składy, o substancje aktywne oraz o to, jakie jest ich stężenie w kosmetyku.
Magdalena Wieliczko: Ja ze swojej strony dodam, że dziś kobiety są zdecydowanie bardziej świadome tego, co rynek kosmetyczny może im zaoferować. Mają dostęp do wszystkich treści w internecie – blogów, stron poświęconych kosmetyce, mediów społecznościowych. Ale nawet mimo tego wolą przyjść do nas, poradzić się, podpytać, zweryfikować informacje, które znalazły w sieci. Wyraźny jest także wzrost, jeśli chodzi o uważność w podejściu do swojej skóry i diagnozowaniu jej problemów – niedoskonałości, które dawniej byłyby pewnie zlekceważone, dziś traktowane są poważnie i w miarę możliwości niwelowane. Fajne jest też to, że dziś kobiety w ogóle interesują się dermokosmetykami – wiedzą o ich skuteczności i o tym, że mogą sobie na nie pozwolić, bo mamy produkty w bardzo szerokiej rozpiętości cenowej.
Co jest największym wyzwaniem w waszej pracy?
Monika Garbień-Kędziora: Myślę, że to, by kobieta wychodząc od nas, była zadowolona z obsługi oraz naszej porady. By wybrany kosmetyk zaspokoił jej potrzeby i oczekiwania. Niezwykle ważne dla nas jest to, by Klientki czuły się mocno zaopiekowane, a nasza obsługa była fachowa.
Magdalena Wieliczko: Zgadzam się i także myślę, że największym wyzwaniem jest spełnienie potrzeb i oczekiwań Klientek. Nasza misja nie kończy się na sprzedaży produktu. Tak naprawdę wyznacznikiem profesjonalizmu i umiejętności jest to, że ktoś chce do nas wrócić – po ten sam produkt lub kolejny, skierowany na inną potrzebę. Myślę, że słowo-klucz to zaufanie. Wyzwaniem jest zbudowanie relacji i zaufania, a nie da się tego zrobić, jeśli nasze diagnozy i polecenia będą błędne. To coś o wiele bardziej wartościowego niż sprzedaż.
Czy macie odzew od kobiet, którym doradzałyście? Jakieś miłe wspomnienia z tym związane?
Magdalena Wieliczko: Najmilsze chwile w naszym zawodowym życiu to te, kiedy wraca do nas kobieta zachwycona działaniem poleconego przez nas kosmetyku, cała aż promienieje i my także widzimy zmianę w stanie jej skóry. Zdarza się także, że po rozmowie w drogerii Klientka przychodzi do nas po tygodniu czy dwóch i mówi wprost, że miałyśmy rację i jej problemy ze skórą wynikają z jakiegoś schorzenia medycznego, na przykład zaawansowanej anemii lub zaburzeń pracy tarczycy.
Monika Garbień-Kędziora: Też mam dużo miłych doświadczeń – Klientki często wracają, dziękując za polecenie danego kosmetyku, który im pomógł i spełnił ich oczekiwania. Kiedy pracowałam w krakowskich Drogeriach Ziko Dermo i przenosiłam się z jednej do drugiej, zdarzało się, że kobiety przyjeżdżały do mnie nawet z drugiego końca miasta. Często też w podziękowaniu za trafną poradę dostajemy na przykład SMS-owe życzenia na święta.
Czy z kobietami spotykacie się tylko w salonach Ziko Dermo?
Magdalena Wieliczko: Nie, nie tylko. Jednym z naszych najnowszych eventów dla kobiet są czwartkowe spotkania Beauty Day, które odbywają się cyklicznie w wybranych Drogeriach Ziko w całej Polsce. Podczas takiego indywidualnego spotkania na wyłączność, na które panie mogą się wcześniej umówić, odbywa się szczegółowa konsultacja i diagnoza skóry poszerzona o wypełnienie ankiety na temat stylu życia, dolegliwości ogólnych, problemów skórnych i wielu innych zagadnień. Spotkanie takie trwa około czterdziestu minut i diagnozowane są także potrzeby skóry ciała oraz włosów. Klientki często przynoszą wtedy swoje kosmetyki, abyśmy mogły ocenić, czy są właściwie dobrane. Na podstawie wszystkich zebranych informacji tworzymy spersonalizowany plan pielęgnacji, który Klientka może wprowadzić w życie.
Jako Ziko Dermo spotykamy się z naszymi Klientkami także w sieci. Mamy bardzo dobrze rozwinięte kanały na You Tube, Facebooku oraz Instagramie – każda kobieta może do nas dotrzeć z własnego domu oraz na bieżąco śledzić nowinki kosmetyczne i poznawać produkty z oferty Ziko Dermo. Dzielimy się tam także wiedzą merytoryczną, poradami i inspiracjami.
Na koniec pytanie w imieniu kobiet, które nie mogą do was dotrzeć i porozmawiać bezpośrednio: Na co warto zwracać uwagę przy wyborze kosmetyku? Czego poszukiwać w składach, a czego unikać?
Monika Garbień-Kędziora: Jeśli chodzi o dobranie odpowiedniego kosmetyku, to przede wszystkim warto zwrócić uwagę na to, dla kogo jest on przeznaczony, dla jakiej cery oraz jakiego problemu. Nie skupiajmy się na wieku określonym na słoiczku, bo to wygląd i rodzaj naszej skóry jest wyznacznikiem tego, jaki produkt powinnyśmy wybrać. Wybierajmy preparaty i składniki jak najbardziej naturalne. Unikajmy kosmetyków mocno perfumowanych, SLS-ów, parabenów, silikonów oraz silnych detergentów. Często ich zawartość jest konieczna, ale dobrze, jeśli znajdą się na końcu listy składników, nie na jej początku. Stosowanie dobrych kosmetyków to wyraz troski o siebie, ponieważ sprawiają one, że nasze ciało czy twarz będą nie tylko piękniejsze, ale i zdrowsze.