Metodologia
Badanie realizowano od maja do sierpnia 2023 roku. Jego celem była identyfikacja zachowań respondentów dotyczących pielęgnacji skóry i włosów oraz postaw wobec własnego wyglądu.
Postawiono hipotezę, że świadoma pielęgnacja istotnie wpływa na poziom samoakceptacji i wyższą samoocenę.
Jako technikę pomiaru wykorzystano ankietę internetową CAWI. Formularz ankiety został zamieszczony na stronie zikodermo.pl i mieli do niego dostęp wszyscy zainteresowani w terminie od 05.05.2023 do 31.08.2023. Drogerie Ziko Dermo prowadziły szeroką kampanię informacyjną zachęcającą do wzięcia udziału w badaniu, w którym finalnie wzięło udział 7156 osób.
W przeprowadzanej ankiecie respondentów pytano m.in. o następujące kwestie:
- Jak bardzo czujesz się zadowolona / zadowolony ze swojego wyglądu?
- Jak dużą wagę przywiązujesz do swojego wyglądu?
- Czy w ostatnim czasie otrzymałaś / otrzymałeś negatywne komentarze lub opinie na temat swojego wyglądu (bezpośrednio i / lub w mediach społecznościowych)?
- Czy zdarza Ci się porównywać swój wygląd z wyglądem innych osób?
- Czy czujesz obawę przed publikacją zdjęć swojego wyglądu w mediach społecznościowych?
- Czy uważasz, że Twój wygląd może mieć wpływ na ocenę Twoich kompetencji i umiejętności?
- Czy czujesz presję związaną ze swoim wyglądem, przeglądając profile innych użytkowników mediów społecznościowych?
- Czy korzystasz z filtrów lub aplikacji do poprawy swojego wyglądu przed jego upublicznieniem w Internecie?
Ponadto poproszono badanych o odpowiedzi na pytania odnoszące się do wieku, płci, posiadanego wykształcenia, liczebności osób w gospodarstwie domowym, a także korzystania z porad dermokonsultantek w ostatnich 6 miesiącach.
Badanie było całkowicie anonimowe, a wszystkie przekazane przez respondentów informacje traktowane były jako poufne i analizowane tylko w zestawieniach zbiorczych.
Najważniejsze wnioski z badań
Dla zdecydowanej większości respondentów (81%) wygląd ma istotne znaczenie.
Największą grupę (49%) stanowią osoby będące zadowolone ze swojego wyglądu w umiarkowanym stopniu.
Aż 90% badanych porównuje swój wygląd z wyglądem innych. Częściej robią to kobiety i osoby do 34 roku życia.
Ponad trzy czwarte badanych upublicznia swój wizerunek w mediach społecznościowych, a prawie połowa z nich korzysta z filtrów lub aplikacji do poprawy swojego wyglądu.
65% badanych otrzymało w ostatnim czasie pozytywny komentarz na temat wyglądu, jednakże niemal co piąty respondent wskazuje, że spotkał się w mediach społecznościowych lub bezpośrednio z negatywnymi uwagami na temat swojej prezencji.
Zdaniem zdecydowanej większości badanych (82%) postrzeganie swojego wyglądu ma wpływ nie tylko na poczucie pewności siebie, ale również na to, jak oceniane są przez innych ich kompetencje i umiejętności (64%).
Zadowolenie z wyglądu oraz poczucie własnej wartości rosną wraz z liczbą regularnie wykonywanych działań pielęgnujących ciało, skórę i włosy.
Regularna pielęgnacja zmniejsza poczucie dyskomfortu związane z upublicznianiem swojego wizerunku w Internecie oraz wywołane przeglądaniem profili innych użytkowników w mediach społecznościowych.
Część 1. Postrzeganie własnego wyglądu a działania wykonywane w obszarze pielęgnacji i zdrowia
Wygląd ma istotne znaczenie dla 81% badanych
Dla zdecydowanej większości z nas wygląd jest ważnym elementem samooceny. W popularnym powiedzeniu „Jak cię widzą, tak cię piszą” – jest wiele prawdy. Na to, jak nas postrzegają inni, wpływ ma nie tylko nasze zachowanie, ale w pierwszej kolejności to, jak wyglądamy. W ciągu kilkunastu sekund od poznania drugiej osoby wydajemy o niej osąd i albo odbieramy ją pozytywnie, albo negatywnie. Na naszą ocenę duży wpływ ma właśnie jej wygląd.
W przeprowadzonym badaniu aż 81% badanych potwierdziło, że własny wygląd jest dla nich istotny. Znacznie większą uwagę przywiązują do niego kobiety niż mężczyźni. Wygląd ma znaczenie w każdej grupie wiekowej, jednak największą wagę przypisują mu osoby do 24 roku życia (86%).
Pierwsze wrażenie ma duży wpływ na nasze relacje zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Proces ten nie jest do końca uświadomiony, ale ludzie zadbani są postrzegani jako bardziej kompetentni, lepiej zorganizowani, często też szybciej awansują i lepiej zarabiają.
Wśród badanych, dla których wygląd ma relatywnie duże znaczenie, 12% to osoby niezadowolone z własnej urody. Struktura demograficzna tej grupy nie różni się istotnie od ogółu badanych, za wyjątkiem nieco większego odsetka osób do 24 roku życia. Potwierdza to krytyczne spojrzenie na siebie wśród młodych osób, które skoncentrowane są mocno na swoim wyglądzie.
Sposób w jaki postrzegamy siebie może znacząco wpłynąć na nasze zachowanie, wybory życiowe i podejmowane decyzje. Poczucie własnej wartości to jeden z fundamentów zdrowia psychicznego. Mylne, negatywne przekonania o własnym wyglądzie mogą ciągnąć nas w dół i nie motywować do działania. Pozytywny stosunek do własnego wizerunku zwiększa wiarę we własne siły i pozwala optymistycznie patrzeć w przyszłość.
Połowa z nas jest umiarkowanie zadowolona ze swojego wyglądu. Mężczyźni są bardziej zadowoleni ze swojego wyglądu niż kobiety
Wśród uczestników badania największą grupę (49%) stanowią osoby o umiarkowanym stopniu zadowolenia z własnego wyglądu. Tylko 37% kobiet deklaruje zadowolenie ze swojego wyglądu, istotnie większy, bo aż 50% jest odsetek mężczyzn. Również poziom wykształcenia wpływa na samoocenę – respondenci z podstawowym i zawodowym wykształceniem w większym stopniu akceptują swój wygląd niż osoby posiadające wykształcenie średnie i wyższe.
Nasz wygląd w dużym stopniu zależy od kondycji naszej skóry, bo to ona jest naszą wizytówką. Napięta, z przebarwieniami czy wypryskami może znacząco obniżać samoocenę.
Regularnie wykonywane zabiegi pielęgnacyjne zwiększają zadowolenie z własnego wyglądu
W ostatnich latach zmieniło się postrzeganie niedoskonałości, ale jedno pozostało niezmienne. Wyglądamy lepiej, gdy o siebie dbamy. Dlatego warto zatroszczyć się, aby skóra była świeża i promienna. Zadbana skóra wolniej się starzeje, a jej dobra kondycja wpłynie na naszą pewność siebie i zwiększy poziom zadowolenia z własnej prezencji.
Uczestnicy badania zadowoleni ze swojego wyglądu, systematycznie wykonują większą liczbę działań mających na celu zadbanie o stan skóry i włosów. Wśród czynności regularnie wykonywanych przez ogół respondentów przeważają te z obszaru pielęgnacji, aż sześć z tego zakresu wykonywane jest systematycznie przez ponad połowę badanych.
Wśród respondentów regularnie wykonujących działania pielęgnacyjne jest najwięcej osób zadowolonych ze swojego wyglądu i najmniej z niego niezadowolonych. Świadczy to o wpływie regularnej pielęgnacji na samoocenę i postrzeganie siebie. Wyniki badania potwierdzają, że dobrze dobrane zabiegi kosmetyczne oraz wdrożenie zasad holistycznej pielęgnacji mogą nie tylko poprawić kondycję naszej skóry i włosów, ale również sprawić, że poczujemy się “dobrze i pięknie” w swojej skórze.
Najpopularniejszymi zabiegami pielęgnacyjnymi są oczyszczanie skóry twarzy, wybór odpowiednich kremów oraz stosowanie kosmetyków z filtrami przeciwsłonecznymi
Zdecydowana większość uczestników badania regularnie oczyszcza skórę twarzy (87%) oraz dobiera kosmetyki odpowiednie do potrzeb skóry i włosów (72%). Duży odsetek badanych regularnie stosuje kremy z filtrami przeciwsłonecznymi (61%), balsamy i kremy do ciała (57%) oraz maseczki na twarz i włosy (54%).
Znacznie niższy jest odsetek respondentów, którzy regularnie diagnozują stan skóry u specjalisty (19%), co może świadczyć o niewiedzy badanych na temat powszechnej dostępności tej usługi np. w sieci drogerii Ziko Dermo.
Badanie potwierdza, że wśród wszystkich badanych duża jest świadomość faktu, że podstawą pielęgnacji jest oczyszczanie, które pozwala usunąć ze skóry zanieczyszczenia, nadmiar sebum oraz pozostałości makijażu. Zanieczyszczenia nie tylko pogarszają stan naszej cery, ale mogą przyczyniać się do przyspieszenia procesów starzenia.
Osoby zadowolone ze swojego wyglądu mają również większą świadomość (76%) od tych niezadowolonych (57%), że ważne jest również odpowiednie dobranie kosmetyków do indywidulanych potrzeb ich skóry i włosów. Różnimy się między sobą - różny może być typ skóry, jej wrażliwość i warunki otoczenia, w których przebywamy. To determinuje rodzaj kosmetyków, które powinniśmy stosować. Z wysokiej jakości i starannie wyselekcjonowanych składników słyną dermokosmetyki. Wyróżniają się bezpieczeństwem stosowania i skutecznością w działaniu. Mają odpowiednio dobrane receptury, są rzetelnie testowane i certyfikowane. Warto pamiętać, że pielęgnacja powinna być przyjemnością nie tylko dla nas, ale również dla skóry.
Tylko 67% osób zadowolonych ze swojego wyglądu i 49% osób z niego niezadowolonych chroni swoją skórę przed szkodliwym wpływem promieniowania słonecznego.
Dopiero na trzecim miejscu w rankingu stosowanych zabiegów pielęgnacyjnych pojawiło się w badaniu stosowanie kosmetyków z filtrami przeciwsłonecznymi. Promieniowanie słoneczne nadmiernie wysusza skórę, wywołuje niechciane przebarwienia i w konsekwencji przyspiesza starzenie się skóry. Kosmetyki z filtrami UV powinny być stosowane przez cały rok, nie tylko na wakacjach, czy podczas zimowych wypadów w góry. Świadomość konieczności stosowania tego typu kosmetyków jest znacznie wyższa w gronie osób zadowolonych ze swojego wyglądu. Stosowanie przez nich tego typu produktów z pewnością poprawia kondycję ich skóry.
Wyniki badania potwierdzają, że dbanie o ciało ma znacznie niższy priorytet od tego co widać na pierwszy rzut oka – czyli twarzy. 64% osób zadowolonych ze swojego wyglądu i tylko 43% niezadowolonych stosuje balsamy i kremy do ciała. Często zapominamy, że domowe SPA to świetny sposób na poprawę swojego samopoczucia i na dostarczenie skórze składników, których potrzebuje. Nasze ciało zasługuje na to, bo każdego dnia znosi wiele trudów i przechodzi setki procesów, abyśmy mogli dobrze funkcjonować. Dzięki pielęgnacji zadbamy o swoje ciało, ale też zaakceptujemy jego wszelkie niedoskonałości. Wieczorne rytuały, do których włączymy kąpiel z dodatkiem aromatycznego olejku, odżywiający masaż z użyciem nawilżającego balsamu czy też masła nie tylko dostarczą naszej skórze mnóstwa substancji odżywczych, nawilżą ją i wygładzą, ale również pozwolą zapomnieć o obowiązkach, zrelaksować się i wpłyną na nasz nastrój.
Skład kosmetyków jest ważny
50% badanych regularnie, a 40% okazjonalnie sprawdza skład produktów pielęgnacyjnych, które stosuje. Świadomość składników używanych w produktach kosmetycznych jest najwyższa wśród respondentów w wieku 35-44 lata. Prawdopodobnie jest to związane ze spadkiem zadowolenia ze swojego wyglądu i poszukiwaniem najbardziej skutecznych preparatów pielęgnacyjnych.
Rzadko korzystamy z możliwości zdiagnozowania stanu swojej skóry u specjalisty
Tyko 27% osób zadowolonych ze swojego wyglądu i jedynie 13% osób niezadowolonych regularnie korzysta z możliwości zdiagnozowania stanu swojej skóry i włosów u specjalisty. Taka ocena pomaga dobrać właściwe kosmetyki do indywidualnych potrzeb naszej skóry i poprawia efekty pielęgnacji. Potrzeby naszej skóry nie są stałe, zmieniają się wraz z wiekiem, zróżnicowanymi warunkami otoczenia, w którym przebywamy. Cera, która kiedyś była wrażliwa może stać się sucha, a na skórze naczyniowej może rozwinąć się trądzik różowaty. Na kondycję naszej skóry wpływ ma również pora roku, faza cyklu miesięcznego oraz przebyte choroby. Dlatego diagnozę stanu skóry warto wykonać nie tylko raz w życiu. Podczas badań wykonywanych przez dermokonsultantkę, czy kosmetologa za pomocą specjalistycznych urządzeń możemy dowiedzieć się: jaki jest stan oraz typ naszej skóry, jak dbać o nią podczas codziennej pielęgnacji domowej, jakie składniki kosmetyków pomogą nam pielęgnować skórę a jakich powinniśmy unikać. Po zrealizowanym badaniu otrzymać można indywidualny plan pielęgnacji wraz z propozycją dermokosmetyków dostosowanych do indywidualnych potrzeb oraz dokładną rozpiskę “krok po kroku” rutyny pielęgnacyjnej.
Działania w obszarze zdrowia wykonywane są zdecydowanie rzadziej i mniej systematycznie przez wszystkich badanych
Na stan skóry, a co za tym idzie na nasz wygląd, wpływa nie tylko właściwa pielęgnacja, ale również nasz styl życia. Sposób odżywiania, picie odpowiedniej ilości wody oraz uprawianie sportu przyczyniają się do utrzymania cery w dobrej kondycji.
Działania dotyczące zdrowia są regularnie podejmowane przez mniejszy odsetek badanych niż te wykonywane w zakresie pielęgnacji.
Tylko jedno działanie w obszarze zdrowia – nawodnienie organizmu - jest wykonywane regularnie przez ponad połowę badanych. Dla porównania w zakresie pielęgnacji co najmniej połowa respondentów wykonuje aż 6 działań.
Niespełna połowa badanych dba o równowagę pomiędzy pracą a czasem wolnym. Również mniej niż połowa respondentów podchodzi odpowiedzialnie do regularnej diagnostyki swojego stanu zdrowia i wykonuje badania kontrolne.
Ponad połowa respondentów zapomina również, że podstawą dobrego wyglądu jest odpowiednia ilość wypoczynku. Tylko 48% badanych regularnie dba o odpowiednią ilość snu. Największy jednak problem mamy z relaksem i odstresowaniem. Regularnie radzi sobie z tym tylko 36%.
Regularne dbanie o zdrowie także wpływa na zadowolenie ze swojego wyglądu
Odsetek osób regularnie wykonujących działania w obszarze zdrowie jest najniższy wśród niezadowolonych ze swojego wyglądu, a najwyższy wśród osób z niego zadowolonych. Im zdrowszy tryb życia prowadzimy, tym nasz stosunek do siebie i tego jak wyglądamy jest bardziej pozytywny.
Znaczący odsetek badanych wspiera zdrowie i urodę stosując suplementację
Prawie jedna trzecia badanych deklaruje, że wykonuje dodatkowo inne (niż podane w ankiecie) działania w zakresie pielęgnacji oraz zdrowia. Wśród nich największy odsetek stosuje suplementację (33%) oraz odżywia włosy (29%). Tylko 13% badanych pogłębia swoją wiedzę na temat pielęgnacji i unika czynników szkodliwych dla ich skóry i włosów.
Podsumowanie
W pierwszej części raportu zebrano wyniki badań dotyczące postrzegania własnego wyglądu w kontekście działań wykonywanych w obszarze pielęgnacji i zdrowia.
Jeśli chodzi o ogólne zadowolenie z własnego wyglądu, wśród badanych największą grupę (49%) stanowią osoby o umiarkowanym stopniu zadowolenia z niego. Wygląd ma znaczenie dla respondentów w każdej grupie wiekowej, jednak największą wagę (86%) przywiązują do niego osoby do 24 roku życia. Wśród tych, dla których wygląd ma duże znaczenie, 12% deklaruje niezadowolenie z własnej urody.
Oprócz grupy wiekowej duży wpływ na zadowolenie ze swojej aparycji mają także płeć oraz wykształcenie. Istotnie większy odsetek mężczyzn deklaruje zadowolenie z wyglądu, natomiast prawie połowa badanych kobiet jest z niego umiarkowanie usatysfakcjonowana. Ponadto respondenci z podstawowym i zawodowym wykształceniem w większym stopniu akceptują swój wygląd niż osoby z wykształceniem średnim i wyższym.
Zdecydowana większość badanych regularnie oczyszcza skórę twarzy – to aż 87%. Duży odsetek badanych (72%) deklaruje, że regularnie dobiera kosmetyki odpowiednie do potrzeb skóry i włosów. Kremy z filtrami przeciwsłonecznymi regularnie stosuje aż 61% respondentów, natomiast znacznie niższa jest liczba osób, które systematycznie diagnozują stan skóry u specjalisty – jedynie 19%. Może to świadczyć o niewiedzy badanych na temat powszechnej dostępności tej usługi, np. w sieci drogerii ZiKO Dermo.
Badanie uwidoczniło zależność pomiędzy regularnie wykonywanymi działaniami pielęgnacyjnymi a samooceną i postrzeganiem własnego wyglądu. Odsetek osób stosujących regularną pielęgnację jest najniższy wśród niezadowolonych ze swojego wyglądu, a najwyższy wśród osób z niego zadowolonych.
Część 2 - Wpływ otoczenia na postrzeganie swojego wyglądu i podejmowane działania
Media społecznościowe stały się nieodłącznym elementem codzienności. Przeglądamy, komentujemy, lajkujemy, udostępniamy. Większość z nas uważa, że social media mają pozytywny wpływ na życie. Pozwalają nawiązać znajomości, umożliwiają dzielenie się swoimi emocjami z innymi, często też motywują do wdrażania zmian w życiu. Niezwykle ważną cechą social mediów, o której warto pamiętać jest nieustanne zmuszanie nas do konfrontowania się ze sobą i swoim wyglądem. Jeszcze do niedawna przyglądaliśmy się sobie tylko wtedy, gdy patrzyliśmy w lustro lub na wywołane zdjęcia. Dziś prawie każdy ma smartfon, który może w dowolnej chwili pstryknąć zdjęcie, a od tego już tylko krok dzieli nas do jego publikacji na social mediach.
27% badanych czuje obawę przed publikacją swojego wizerunku w Internecie ze względu na brak zadowolenia ze swojego wyglądu
Upublicznianie swojego wizerunku w mediach społecznościowych wywołuje obawę u 62% badanych. Najczęściej wskazywanymi powodami dyskomfortu są obawa przed negatywną oceną własnego wyglądu (48%) lub brak zadowolenia ze swojej urody (44% czyli 27% ogółu ankietowanych).
Kobiety i osoby do 34 roku życia podchodzą do swojego wyglądu bardziej krytycznie
Badani znacznie częściej zwracają uwagę na niedoskonałości, niż na atuty własnego wyglądu. Na własnych mankamentach urody istotnie częściej skupiają się kobiety oraz osoby do 34 roku życia.
Aż 90% badanych porównuje swój wygląd z wyglądem innych osób. Istotnie częściej robią to kobiety (91%) i osoby do 34 roku życia (93%). Mężczyźni (31%) i osoby powyżej 55 lat (31%) częściej wskazują, że nie porównują się z innymi.
60% respondentów odczuwa dyskomfort wywołany przeglądaniem profili innych użytkowników
60% respondentów odczuwa dyskomfort wywołany przeglądaniem profili innych użytkowników w mediach społecznościowych (istotnie częściej odczuwają go osoby do 34 roku życia).
Nie uświadamiamy sobie, że wiele materiałów, które widzimy na innych profilach było poddane wcześniej retuszowi lub zostało wykonane z użyciem filtrów upiększających. Zapominamy, że social media są miejscem, gdzie ludzie głównie się chwalą lub mówią o tym, co dobre, ciekawe, warte uwagi i chcą pokazać się tylko z dobrej strony. Mało osób opisuje swoje porażki, zmagania, trudności lub chce eksponować się od swojej gorszej strony.
77% badanych publikuje zdjęcia ze swoim wizerunkiem w mediach społecznościowych
Ponad trzy czwarte badanych upublicznia swój wizerunek w mediach społecznościowych, a prawie połowa z nich korzysta z filtrów lub aplikacji uatrakcyjniających aparycję (są to najczęściej osoby do 34 roku życia).
A skoro decydujemy się pokazać swoje zdjęcie innym to powinniśmy pamiętać, że dajemy tym samym pozwolenie na stanie się obiektem zarówno podziwu, jak i krytyki. Pozytywne komentarze, lajki czy uśmiechnięte emotki sprawiają, że nasza samoocena szybuje wysoko. Ale jeśli dotknie nas zmasowana krytyka, to naturalnym jest, że nasze poczucie wartości spada. Niestety hejtu w sieci jest dużo i tak naprawdę każdy z nas może go doświadczyć, często zupełnie bez powodu.
65% badanych otrzymało w ostatnim czasie pozytywny komentarz na temat wyglądu, jednakże niemalże co piąty respondent wskazuje, że spotkał się w mediach społecznościowych lub bezpośrednio z negatywnymi uwagami na temat swojej prezencji.
Spośród osób, które w ostatnim czasie otrzymały negatywne komentarze na temat swojego wyglądu ponad trzy czwarte wyraziło chęć podjęcia działań w ich następstwie, najczęściej decydując się na działania poprawiające wygląd takie jak np. dieta, aktywność fizyczna, wizyta u fryzjera / kosmetyczki (59%) oraz zakup dermokosmetyków (39%).
Ponad połowa badanych odczuwa dyskomfort związany z pokazywaniem swojej twarzy podczas spotkań prowadzonych poprzez komunikatory internetowe
Od czasów pandemii codziennością stały się wideokonferencje. I choć dostrzegamy ich dobre strony to warto zwrócić uwagę również na fakt, że mogą one oddziaływać negatywnie na osoby w nich uczestniczące. Podczas wideokonferencji zaburzona zostaje odległość pomiędzy uczestnikami spotkania. Osoby zabierające głos pokazywane są z tej samej odległości, co jest męczące dla oczu i stresujące, bo wszyscy czują się jakby byli na tzw. świeczniku. Zdecydowana większość z nas nie lubi patrzeć na siebie na ekranie komputera i uważa, że wygląda znacznie gorzej niż w rzeczywistości.
Potwierdza to przeprowadzone badanie, w którym aż ponad połowa badanych (54%) potwierdziła, że pokazywanie swojej twarzy podczas spotkań online wywołuje u nich dyskomfort. Jest on najczęściej spowodowany obawą przed negatywną oceną wyglądu oraz niezadowoleniem ze swojej aparycji.
Zdaniem zdecydowanej większości badanych (82%) postrzeganie swojego wyglądu ma wpływ na poczucie pewności siebie. Nieco mniejszy odsetek respondentów (64%) uważa, że wygląd wpływa na dokonywaną przez innych ocenę ich umiejętności i kompetencji.
Podsumowanie
Druga część raportu dotyczyła wpływu otoczenia na postrzeganie swojego wyglądu i podejmowane w następstwie tego działania. Dla wielu z nas ocena naszego wyglądu przez innych jest ważnym elementem samooceny. Podczas badania 65% pytanych przyznało, że otrzymało w ostatnim czasie pozytywny komentarz na temat wyglądu. Równocześnie niemal co piąty respondent wskazał, że spotkał się w mediach społecznościowych lub bezpośrednio z negatywnymi uwagami na temat swojej prezencji. Spośród osób, które w ostatnim czasie otrzymały negatywne komentarze na temat swojego wyglądu, ponad trzy czwarte wyraziło chęć podjęcia działań w ich następstwie, takich jak przejście na dietę, podjęcie aktywności fizycznej, pójście do fryzjera bądź kosmetyczki (59%) oraz zakup dermokosmetyków (39%).
Zapytano również respondentów o obawy związane z upublicznianiem swojego wizerunku w social mediach. Zadeklarowało je 62% badanych. Najczęściej wskazywanymi powodami dyskomfortu są obawa przed negatywną oceną własnego wyglądu (48%) lub brak zadowolenia ze swojej urody (44%). Ponad trzy czwarte badanych upublicznia, jednakże swój wizerunek w mediach społecznościowych, ale prawie połowa z nich korzysta z filtrów lub aplikacji uatrakcyjniających aparycję.
Od pandemii codziennością wielu z nas stały się wideokonferencje. Wydawać by się mogło, że rozmowy służbowe online mają same plusy, jednakże u aż ponad połowy badanych pokazywanie twarzy podczas nich wywołuje dyskomfort. Wiąże się to z obawami przed negatywną oceną aparycji przez rozmówców oraz z niezadowoleniem z niej.
Istotną kwestią pozostaje również porównywanie swojego wyglądu z wyglądem innych osób – robi to zdecydowana większość, bo aż 90% badanych, częściej kobiety i osoby do 34 roku życia, rzadziej zaś mężczyźni i osoby powyżej 55 roku życia. 60% respondentów odczuwa dyskomfort wywołany przeglądaniem profili innych użytkowników w mediach społecznościowych. Istotnie częściej odczuwają go osoby do 34 roku życia.
Zdaniem zdecydowanej większości badanych (82%) postrzeganie swojego wyglądu ma wpływ na poczucie pewności siebie. Nieco mniejszy odsetek respondentów (64%) uważa, że wygląd wpływa na dokonywaną przez innych ocenę ich umiejętności i kompetencji.
Część 3. Wpływ pielęgnacji na postrzeganie własnego wyglądu i poczucie własnej wartości
Segmentacja według częstotliwości i wykonywania działań pielęgnacyjnych
Na podstawie zadeklarowanej przez uczestników badania liczby regularnie wykonywanych działań w obszarze pielęgnacji utworzono trzy segmenty respondentów, określonych jako: zdyscyplinowani (32%), umiarkowani (41%) i minimaliści (27%).
Zdyscyplinowani – To osoby regularnie wykonujące co najmniej 7 działań w zakresie pielęgnacji. W tym segmencie znajduje się więcej osób do 24 roku życia, niż w pozostałych dwóch grupach. Ponad 80% osób z tej grupy regularnie stosuje kompleksową pielęgnację, a także zwraca uwagę na skład kosmetyków. Osoby z tej grupy stosują zarówno te podstawowe zabiegi pielęgnacyjne - jak oczyszczanie twarzy i dobór kosmetyków do potrzeb skóry i włosów, ale również pamięta o stosowaniu kosmetyków z filtrami słonecznymi i pamięta o pielęgnacji nie tylko twarzy, ale również całego ciała.
Umiarkowani - To osoby regularnie wykonujące od 4 do 6 działań w zakresie pielęgnacji. Pod względem demografii segment ten zbliżony jest do grupy respondentów zdyscyplinowanych. Ponad 80% tej grupy opiera swoją pielęgnację na dwóch działaniach - oczyszczanie skóry twarzy wraz z demakijażem oraz dobór kosmetyków do potrzeb skóry i włosów.
Minimaliści - To osoby regularnie wykonujące nie więcej niż 3 działania w zakresie pielęgnacji. W tym segmencie znajduje się relatywnie większy odsetek mężczyzn, osób powyżej 45 roku życia, w porównaniu do dwóch pozostałych segmentów. Dla większości osób z tej grupy pielęgnacja opiera się na regularnym oczyszczaniu twarzy.
W badaniu zapytano respondentów o rodzaj przeprowadzanych zabiegów pielęgnacyjnych
Regularna pielęgnacja ma istotny wpływ na zadowolenie z własnego wyglądu
Wyniki badania potwierdzają, że regularna pielęgnacja ma istotny wpływ na zadowolenie z własnego wyglądu. W segmencie osób zdyscyplinowanych, stosujących kompleksową pielęgnację twarzy i ciała odsetek osób zadowolonych z wyglądu wynosi aż 49%. Odsetek osób zadowolonych w pozostałych grupach jest znacznie mniejszy - wśród osób z grupy umiarkowanych jest ich o 15 pkt. proc. mniej - 34%, a w segmencie minimalistów jedynie 27% deklaruje zadowolenie ze swojego wyglądu.
Aż 62% osób stosujących kompleksową i regularną pielęgnację ma duże poczucie własnej wartości
Istnieje również istotny związek pomiędzy stosowaną pielęgnacją a poczuciem własnej wartości. W segmencie osób zdyscyplinowanych odsetek respondentów o dużym poczuciu własnej wartości to aż 62%, wśród grupy minimalistów jedynie 41%.
Stosowanie świadomej pielęgnacji zmniejsza również poczucie dyskomfortu, związane z upublicznianiem swojego wizerunku w Internecie, zarówno w mediach społecznościowych, jak i podczas spotkań online oraz wywołane przeglądaniem profili innych użytkowników w mediach społecznościowych. Odsetek osób, które nie czują obawy przed pokazywaniem się w takich sytuacjach jest znacznie wyższy niż w segmencie umiarkowanych i minimalistów, czyli osób, u których pielęgnacja ogranicza się do niewielkiej liczby zabiegów pielęgnacyjnych.
Regularna, kompleksowa pielęgnacja wpływa również na dostrzeganie własnych atutów. W segmencie zdyscyplinowanych aż 27% osób koncentruje się wyłącznie na atutach, wśród minimalistów jedynie 13%.
Podsumowanie
Trzecia część raportu dotyczyła wpływu pielęgnacji na postrzeganie własnego wyglądu i poczucie własnej wartości. Na podstawie liczby regularnie wykonywanych działań w obszarze pielęgnacji utworzono trzy segmenty respondentów: zdyscyplinowanych (32%), umiarkowanych (41%) i minimalistów (27%). Zdyscyplinowani to osoby regularnie wykonujące co najmniej 7 działań w zakresie pielęgnacji. Umiarkowani – osoby regularnie wykonujące od 4 do 6 działań w zakresie pielęgnacji. Minimaliści – osoby regularnie wykonujące nie więcej niż 3 działania w zakresie pielęgnacji.
Badanie wykazało, że regularna pielęgnacja ma istotny wpływ na zadowolenie z własnego wyglądu. W segmencie zdyscyplinowanych odsetek osób zadowolonych z wyglądu wynosił 49%, wśród umiarkowanych 34%, a w segmencie minimalistów jedynie 27%. Istnieje również istotny związek pomiędzy stosowaną pielęgnacją a poczuciem własnej wartości. W segmencie zdyscyplinowanych odsetek osób o dużym poczuciu własnej wartości to aż 62%, wśród minimalistów zaś jedynie 41%. Ciekawą kwestią jest też to, że stosowanie świadomej pielęgnacji zmniejsza wspomniane wcześniej poczucie dyskomfortu związane z upublicznianiem swojego wizerunku w Internecie oraz wywołane przeglądaniem profili innych użytkowników w mediach społecznościowych.
Podsumowanie przeprowadzonych badań ankietowych
Dla wielu z nas wygląd jest ważnym elementem samooceny. Na postrzeganie siebie w dużej mierze wpływają wcześniejsze doświadczenia związane z oceną naszej aparycji przez innych. W czasach, kiedy media społecznościowe odgrywają w naszym życiu tak istotną rolę, porównywanie swojego wyglądu z wyglądem innych osób stało się czymś powszechnym. Często nie zdajemy sobie przy tym sprawy z negatywnego oddziaływania social mediów na naszą samoocenę. Jak wykazało badanie, przeglądanie profili innych użytkowników w mediach społecznościowych wywołuje dyskomfort u 60% respondentów. Jest to jedna z przyczyn, dla których podczas publikacji własnych zdjęć stosujemy upiększające filtry, do czego przyznała się prawie połowa badanych osób zamieszczających zdjęcia w mediach społecznościowych.
Najważniejszym wnioskiem płynącym z badań jest to, że regularna pielęgnacja ma znaczący wpływ na zadowolenie z własnego wyglądu, a także że istnieje rzeczywisty związek pomiędzy stosowaną pielęgnacją a poczuciem własnej wartości. Pozytywna ocena na własny temat rośnie wraz z liczbą regularnie wykonywanych działań pielęgnujących ciało, skórę i włosy. Udowodniono także, że stosowanie świadomej pielęgnacji zmniejsza poczucie dyskomfortu związane z upublicznianiem swojego wizerunku w social mediach oraz wywołane przeglądaniem profili innych użytkowników.
Pamiętajmy więc, piękno nie ma wieku i nie jest przypisane do określonego typu urody i co ważne nie musi być idealne. Niedoskonałości czy zmarszczki są zapisem drogi życiowej każdego z nas. Nie trzeba się ich wstydzić ani ukrywać. Patrzmy na siebie oczami kochającej osoby i troszczmy się o siebie. Regularna i kompleksowa pielęgnacja nie tylko poprawi kondycję naszej cery, twarzy, ciała i włosów, ale również pozytywnie wpłynie na nasze postrzeganie siebie.
Użytek publiczny
Jeżeli chcieliby Państwo udostępnić raport w całości lub w części prosimy o kontakt z nami pod adresem media@ziko.pl.