Szacuje się, że blisko 70 proc. Polaków korzysta z rowerów. Jak wynika z raportu „Rowerowa Polska” z 2016 roku, 78 proc. użytkowników tych jednośladów wsiada na swój pojazd codziennie lub kilka razy w tygodniu – w tym czasie pokonują średnio 60 km. Najczęściej pedałują w celach rekreacyjnych, rzadziej wykorzystują dwa koła jako środek transportu. Ale tendencje są wzrostowe: pedałujemy coraz chętniej i częściej. Jeśli więc do tej pory nie było okazji, nie zwlekaj z odkrywaniem na nowo uroków przejażdżek rowerowych. Naprawdę warto.
SPORT DLA KAŻDEGO
Na rowerze może jeździć kilkulatek i sędziwy senior, osoba szczupła i ze znaczną nadwagą. Przeciwwskazaniami są poważne schorzenia układu krążenia oraz zaawansowana choroba stawów i kręgosłupa. Uważać powinny także kobiety w ciąży. Ta forma aktywności nie wymaga szczególnych umiejętności ani świetnej kondycji. Łatwo jest dostosować wysiłek do własnych możliwości i zwiększać go stopniowo wraz z polepszaniem się formy. Co ważne, jak w każdym sporcie, liczy się regularność. Dlatego pożegnaj się z samochodem lub autobusem i tam, gdzie tylko jest to możliwe, dojeżdżaj rowerem. A w weekendy rób sobie wycieczki poza miasto – kontakt z naturą dodatkowo cię zrelaksuje. Lepiej, gdy przejażdżka trwa dłużej, ale jest mniej intensywna.
NIE TYLKO KALORIE
Godzina spokojnej jazdy na rowerze pozwala spalić około 500 kcal. Ale systematyczne pedałowanie to nie tylko sposób na zrzucenie nadprogramowych kilogramów. Oto 12 innych powodów, dla których warto korzystać z tej formy aktywności.
1. Zgrabniejsza sylwetka. Regularna jazda podkręca metabolizm, będziesz więc szybciej spalać tłuszcz.
2. Ukojenie nerwów – pedałując, odreagowujesz stres.
3. Będziesz lepiej spać. Pół godziny aktywnego wysiłku na świeżym powietrzu ułatwia zasypianie osobom cierpiącym na bezsenność.
4. Wzmocnisz serce. Wprawianie roweru w ruch zwiększa tętno, co wpływa na lepsze dotlenienie mięśnia sercowego.
5. Unormujesz poziom cukru we krwi – to doskonałe wsparcie w leczeniu cukrzycy.
6. Przeciwdziałasz miażdżycy. Już 30-minutowa przejażdżka cztery razy w tygodniu wystarczy, by nie tylko obniżyć poziom „złego” cholesterolu (LDL), ale też podwyższyć poziom „dobrego” (HDL).
7. Trenujesz mięśnie, nie tylko łydek i ud. To dobre ćwiczenie także na mięśnie pleców, rąk, brzucha i pośladków.
8. Oszczędzasz biodra i stawy. Jazda na rowerze mało je obciąża, co jest szczególnie ważne dla osób starszych lub z nadwagą.
9. Wspierasz urodę. Krew szybciej krąży, a przez to odżywia i dotlenia wszystkie tkanki, także skóry.
10. Jesteś szczęśliwsza. To dzięki endorfinom, których produkcja jest pobudzana podczas aktywności fizycznej.
11. Wzmacniasz kości – ruch chroni przed osteoporozą.
12. Masz lepszy wzrok. Odpoczynek od ekranów komputera, smartfona czy telewizora daje chwile na regenerację oczu. Przebywanie na świeżym powietrzu przeciwdziała krótkowzroczności.
BEZPIECZEŃSTWO I WYGODA
Zanim wybierzesz się na przejażdżkę, upewnij się, że masz sprawny pojazd. Warto raz w roku zostawić rower w profesjonalnym serwisie, gdzie sprawdzą, czy śruby są dobrze skręcone, napęd i hamulce działają, a opony niesparciałe i odpowiednio napompowane. Ponadto zadbaj o oświetlenie, dzwonek i kask. Kluczem do przyjemnej i – przede wszystkim – zdrowej jazdy jest też ustawienie siodełka i kierownicy na odpowiedniej wysokości. Dodatkowo pomyśl o akcesoriach – kupno koszyka może ułatwić ci robienie zakupów, a licznik może stanowić dodatkową motywację do dłuższych przejażdżek.
JAKI KUPIĆ?
Rowery, w zależności od zastosowania, różnią się wyglądem, a także konstrukcją. Przy wyborze najważniejsze jest to, po jakim terenie najczęściej będziesz jeździć. Pod tym kątem wyszczególnia się kilka grup rowerów.
MTB – czyli góral, który służy do jazdy w terenie. To rozwiązanie dla poszukujących adrenaliny na bezdrożach.
Trekingowy – taki pojazd ma być przede wszystkim wygodny. W tej grupie znajdują się rowery miejskie, które dobrze sprawdzają się na ubitych drogach.
Szosowy – dzięki niskiej wadze i cienkim oponom pomaga osiągać duże prędkości. Przeznaczone są do jazdy sportowej po asfalcie.
Wybór właściwego typu to nie koniec. Trzeba jeszcze dopasować rozmiar ramy, która ma kluczowy wpływ na zachowanie prawidłowej postawy w trakcie jazdy. Z kolei wielkość kół dobiera się głównie do wzrostu. Do tego dochodzi osprzęt: przerzutki, hamulce, błotniki, siodełko, które docenisz po dłuższej przejażdżce. W kwestii wyboru dobrze jest zdać się na fachową pomoc sprzedawcy w sklepie stacjonarnym, gdzie możliwe jest wypróbowanie pojazdu na miejscu.